Succes boeken op social media in 2024? Hou rekening met deze 3 belangrijke trends!

Is je goede voornemen voor 2024 ook volop en consistent groeien op social media? Weet je niet waar te beginnen? Hieronder kan je onze selectie van 3 belangrijke trends vinden waarmee je best rekening meehoudt in 2024.

  1. Wees geen vreemde voor je doelgroep.
  2. Ken je doelgroep
  3. Authenticiteit domineert - laat je doelgroep ook jou kennen
  4. ROE is de nieuwe ROI 
  5. AI is niet de vijand.
  6. Van Google naar TikTok? Social search is veelbelovend.



1. Wees geen vreemde voor je doelgroep.


Oké, je hoeft niet letterlijk beste vrienden te worden met je doelgroep, maar stel je hun zo wel voor. Hoe ga je een connectie aan met je vrienden? Maak deze connectie met je doelgroep.


Je doelgroep anders zien zorgt voor een diepere connectie. Hierdoor gaat een band ontstaan en focus je op lange termijn klanten. Ook al zijn je volgers al klant, wat halen ze eruit om je te blijven volgen op social media? Maak die connectie door:

1.1 Ken je doelgroep


Iedereen bereiken lukt niet meer...


Elk bedrijf en iedereen zit op social media en er is dus een overvloed aan content. Focus je niet om 'iedereen' te bereiken, maar ga op zoek naar de verschillende niches en community's die je echt wilt bereiken, en maak content op maat van je doelgroep.


Via elk kanaal bereik je andere community's. Ga na wie je waar kan bereiken. Als je weet wie je waar kan bereiken, ga dan op zoek naar hun waarden/normen en speel hierop in.


Door je doelgroep te kennen weet je waarom ze op social media naar jou content zouden kijken of op zoek gaan. Daar moet je dus mee aan de slag gaan. Maak content waarnaar je doelgroep op zoek is en maak authentieke content (hierover hieronder meer).


1.2 Authenticiteit domineert


Merken worden steeds menselijker...


Een connectie maken met je doelgroep doe je via authentieke content. Dit betekent dat de content zowel moet matchen met de waarden/normen van je bedrijf als met die van je doelgroep.


Onderzoek bewijst: het is bij heel wat socialemediagebruikers een echte afknapper wanneer bedrijven teveel over hun producten posten. Kortom, wanneer een bedrijf dus te veel aan zelfpromotie doet.


Het probleem: meeste bedrijven denken hier anders over, en posten meermaals per week content met zelfpromotie. Er is dus een kloof tussen wat socialemediagebruikers willen zien en wat bedrijven posten.





Tip: posts over je nieuwe producten, nieuwe diensten, kortingen,... kan je zeker wel blijven maken, maar bekijk het eens op een andere manier. Bv. jij of een collega legt in een kort filmpje het product uit en je geeft ook de voordelen voor de gebruiker mee (vergeet niet dat iedereen online ook wil weten 'what's in it for me?').


Geef de extra persoonlijke – authentieke touch, ook al is je doel verkopen, dit is niet iets wat de volgers direct hoeven te merken aan je post. Wanneer je puur je een post maken over "dit is mijn product en het kost nu zoveel", dan zullen je volgers denken "oke, en dan?". Bij een authentieke post zijn je volgers geneigd om meer voeling te krijgen met je bedrijf.Nieuwe alinea alinea

1.3 ROE is de nieuwe ROI


Return on engagement door entertainment, the new way to go.


Onderzoek bewijst: de top reden waarom mensen op social media zitten, naast het in contact blijven met familie en vrienden, is om geëntertaind te worden en mentaal af te schakelen. Kortom, even aan niets te hoeven denken.


Dus, wanneer je dan aan komt waaien met je posts waaruit je volgers 'de boodschap' moeten zoeken of die enkel als doel hebben zoveel mogelijk te 'verkopen', dan zullen je volgers snel afhaken. Hier zijn ze niet naar op zoek naar social media.



 Maar naar wat dan wel?


JUIST! Entertainende content. En deze mag ook bepaalde informationele waarde bevatten. Want met entertainende post zorg je voor meer engagement met je doelgroep. Uiteindelijk zorgt enngagement dat je ook meer bereik krijgt, meer volgers,... De focus leggen op engagement als het hoofddoel van ROI is dan ook aan te raden. En meer engagement krijg je door posts te maken waarvoor mensen voornamelijk naar social media gaan, entertainment.


Onderzoek bewijst: mensen kunnen gemiddeld maar 8,25 seconden hun aandacht vasthouden op social media (een goudvis heeft zelfs een aandachtsspanne van 9 seconden!). Met entertainende content houdt je de aandacht van je doelgroep (langer) vast. Maar zorg ook voor posts waarop ze kunnen reageren, waarmee ze zich kunnen vergelijken of die ze willen delen met vrienden/familie.


   Hoe maak je entertainende content?

  • Stap 1: luister naar de noden van je doelgroep
  • Stap 2:kijk naar je innerlijke persoon en niet enkel naar je 'serieuze' bedrijfsstem. Social media is namelijk niet daar om enkel tegen iemand te praten, maar om interactie te krijgen en waarden te delen. Het is een tweerichtingsverkeer.
  • Stap 3: Creeer een onderscheidende ervaring voor je doelgroep. Wil je hun iets bijbrengen over je product of dienst? Denk eens outside the box en doe het op een andere manier. Zorg dat educatie en entertainment hand in hand gaan, en je content hoeft zeker niet altijd over de top te zijn.




2. AI is niet de vijand.


AI is je nieuwe beste vriend, zie het niet als de vijand. Als je er goed gebruik van maakt, zorgt het dat je je socialmediamarketing naar een hoger niveau kunt tillen. Maar zorg ervoor dat je niet je authenticiteit verliest.


Zie AI als een assistant, en laat het je helpen in het creeëren van content. Belangrijk hierbij is dat jij nog altijd de baas bent. AI kan je dus assisteren, maar jij moet de show leiden.


3. Van Google naar TikTok? Social search is veelbelovend voor de toekomst.


Ons zoekgedrag verandert...

Wist je dat Youtube een van de voornaamste bronnen is om informatie te zoeken? Social media wordt steeds vaker gebruikt als zoekmachine. De kans is dus heel groot dat jouw doelgroep via social media naar jouw merk zoekt.  Want inzichten en mensen die kunnen ze vaak niet vinden via Google, en hiervoor gaan ze op zoek op social media.


Gen Z gebruikt bijna uitsluitend socialemedia-apps om iets op te zoeken. Zo voegde TikTok zelfs Google-zoekresultaten toe aan hun app.


Lange of korte video's? Vergeet SEO niet.


Gebruik dus relevante trefwoorden in je content. Deze worden namelijk meegerekend in de zoekresultaten op social media. Pas dus zoekwoorden, alt-teksten, titels,... aan aan het zoekgedrag van jouw doelgroep. Social search lijkt namelijk een trend te worden die veelbelovend is voor de toekomst.


Side note: Short form video's, korte video's dus, zijn steeds meer in opmars. We leven ervan om op een snelle en korte tijd informatie binnen te krijgen. Maar de lange video's zijn zeker ook onmisbaar in 2024! Zorg bij een lange video wel dat essentie in het begin van de video staat, dat geeft je volgers een reden om verder te kijken.

Hou dus voor je volgende social media posts in je achterhoofd: 'past deze post bij mijn doelgroep?', 'zit er een entertainende factor aan deze post' (met andere woorden, waarom zou mijn doelgroep deze post eigenlijk willen zien - en zou ik dat zelf ook wel willen?) en  hou rekening met zoekwoorden (waarop wil je gevonden worden en gebruik ze in je post). Met deze trends ben je al goed op weg om te groeien in 2024!


Hulp nodig om deze toe te passen? We staan graag voor je klaar! We beheren niet alleen jouw kanalen, we zetten een strategie op maat op en maken content naar smaak van je bedrijf en doelgroep.

Contacteer ons voor meer info
Share by:
Algemene voorwaarden Privacybeleid Cookiebeleid Algemene voorwaarden